Бюджетна декларація 2026-2028 роки
СХВАЛЕНО
постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2025 р. № 774
БЮДЖЕТНА ДЕКЛАРАЦІЯ
на 2026—2028 роки
Загальна частина
Положення та показники Бюджетної декларації на 2026—2028 роки ґрунтуються на пріоритетних завданнях, спрямованих на європейську інтеграцію України, та стратегічних орієнтирах розвитку держави, визначених у:
Меморандумі про економічну та фінансову політику від 21 березня 2025 р. в рамках спільної з Міжнародним валютним фондом програми Механізму розширеного фінансування (Extended Fund Facility);
Рекомендаціях Європейської комісії, представлених у звіті про прогрес України в рамках Пакета розширення Європейського Союзу 2024 року (Brussels, 30 жовтня 2024 р., SWD (2024) 699 final);
Плані України, схваленому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18 березня 2024 р. № 244 (Офіційний вісник України, 2024 р.,
№ 32, ст. 2035) в рамках інструменту підтримки Європейського Союзу на 2024—2027 роки Ukraine Facility (далі — План України);
Умовах кредитного інструменту Світового Банку Development Policy Loan;
Плані Перемоги, представленому Президентом України;
Національній стратегії доходів до 2030 року, схваленій розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2023 р. № 1218 (Офіційний вісник України, 2024 р., № 11, ст. 722);
Середньостроковій стратегії управління державним боргом на 2024— 2026 роки, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 27 жовтня 2023 р. № 1117 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 99,
ст. 5913);
Дорожній карті реформування системи управління публічними інвестиціями на 2024—2028 роки;
Законі України від 8 травня 2025 р. № 4417-ІХ “Про ратифікацію Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки про створення Американсько-Українського інвестиційного фонду відбудови”.
Виважена бюджетна політика є основою для збереження макроекономічної та фінансової стабільності під час воєнного стану, а також підґрунтям для післявоєнного відновлення України.
Тому реалізація бюджетної політики у середньостроковій перспективі буде спрямована на:
продовження реалізації реформ, розроблених разом з міжнародними партнерами, що створюють фундамент для подальшого відновлення та розвитку економіки, а також сприяння інтеграції України до Європейського Союзу;
посилення обороноздатності та відновлення територіальної цілісності України, відбудову регіонів і територій, що постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, підвищення соціальних стандартів та забезпечення соціальної підтримки громадян, стимулювання економічної активності;
впровадження нової моделі управління публічними інвестиціями з метою створення прозорої, єдиної системи управління державними інвестиціями на всіх рівнях влади;
поступове зменшення дефіциту державного бюджету як передумову забезпечення фінансової стабільності та боргової стійкості держави, посилення довіри суспільства до держави.
Показники державного бюджету на 2026—2028 роки
(млн. гривень)
|
Найменування показника |
2024 рік |
2025 рік |
2026 рік |
2027 рік |
2028 рік |
|
(факт) |
(план) |
(план) |
(план) |
(план) |
І. Загальні показники надходжень
|
Доходи* |
3 123 496,2 |
2 327 141,7 |
2 718 160,9 |
2 880 009,6 |
3 190 404,7 |
|
Загальний фонд |
2 176 988,1 |
2 133 275,2 |
2 553 014,7 |
2 794 872,5 |
3 107 823,1 |
|
Спеціальний фонд |
946 508,1 |
193 866,5 |
165 146,2 |
85 137,1 |
82 581,6 |
|
Повернення кредитів |
12 505,9 |
15 330 |
16 700,1 |
15 471,5 |
14 347,2 |
|
Загальний фонд |
12 280 |
15 059,8 |
16 427,9 |
15 223,4 |
14 084,7 |
|
Спеціальний фонд |
225,9 |
270,2 |
272,2 |
248,1 |
262,5 |
|
Дефіцит “+” / |
1 359 353,9 |
1 640 630,6 |
1 033 906,5 |
619 886,8 |
511 924,6 |
|
профіцит “-” |
|
|
|
|
|
|
Загальний фонд |
1 303 142,4 |
1 459 499,1 |
918 714,7 |
572 876,5 |
488 631,6 |
|
Спеціальний фонд |
56 211,5 |
181 131,5 |
115 191,8 |
47 010,3 |
23 293 |
|
Разом за розділом І |
4 495 356,1 |
3 983 102,3 |
3 768 767,5 |
3 515 367,9 |
3 716 676,5 |
|
ІІ. Загальні показники видатків та надання кредитів |
|||||
|
Видатки |
4 488 319,4 |
3 929 061,9 |
3 742 323,3 |
3 486 011,8 |
3 707 522,7 |
|
Загальний фонд |
3 491 641 |
3 591 627,6 |
3 461 988,4 |
3 353 869,8 |
3 601 656,1 |
|
Найменування показника |
2024 рік |
2025 рік |
2026 рік |
2027 рік |
2028 рік |
|
(факт) |
(план) |
(план) |
(план) |
(план) |
|
|
Спеціальний фонд |
996 678,4 |
337 434,3 |
280 334,9 |
132 142 |
105 866,6 |
|
Надання кредитів |
7 036,6 |
54 040,4 |
26 444,2 |
29 356,1 |
9 153,8 |
|
Загальний фонд |
769,5 |
16 206,5 |
26 168,9 |
29 102,5 |
8 883,3 |
|
Спеціальний фонд |
6 267,1 |
37 833,9 |
275,3 |
253,6 |
270,5 |
|
Разом за розділом ІІ |
4 495 356 |
3 983 102,3 |
3 768 767,5 |
3 515 367,9 |
3 716 676,5 |
* З урахуванням пакета додаткових заходів на 2026—2028 роки в обсязі 100,5 млрд. гривень.
На 2026—2028 роки передбачено фіскальний простір у сумі 153 070,6 млн. гривень у 2026 році, 269 926,8 млн. гривень у 2027 році та 462 123,9 млн. гривень у 2028 році, який обчислений з урахуванням пакета додаткових заходів, що дасть змогу збільшити дохідну частину державного бюджету. Зазначені кошти може бути використано для збалансування показників бюджету у відповідних бюджетних періодах та/або буде розподілено під час підготовки проекту Державного бюджету України на 2026 рік та Бюджетної декларації в наступних планових періодах, насамперед на підтримку громадян у подоланні складних життєвих обставин, підтримку ветеранів війни, подолання демографічних викликів, виконання програм підтримки бізнесу та пожвавлення економічної активності та за розгортання альтернативного сценарію на потреби сектору безпеки і оборони.
Ефективне використання бюджетних коштів та якісне надання публічних послуг є передумовою формування сталої, передбачуваної бюджетної політики.
Кабінет Міністрів України продовжить щорічну практику проведення оглядів витрат державного бюджету як інструменту підвищення ефективності та результативності використання бюджетних коштів, посилення прозорості і відкритості бюджетного процесу. Регулярне проведення оглядів витрат дасть змогу забезпечити актуальність механізмів реалізації державної політики, підвищити ефективність та якість публічних послуг, а також сприятиме оптимізації та перерозподілу фінансових ресурсів відповідно до пріоритетів державної політики під час бюджетного планування.
Для забезпечення реалізації рішень, прийнятих Урядом за результатами завершених оглядів витрат, здійснюватиметься відслідковування здійснення заходів, спрямованих на досягнення цілей таких оглядів.
Особлива увага приділятиметься оглядам витрат у сферах, які мають істотний вплив на державні видатки та визначені Планом України як пріоритетні, серед яких соціальний захист, освіта, охорона здоров’я, енергетика.
Україна прагне посилювати співпрацю з міжнародними партнерами. Угодою між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки передбачається створення Американсько-Українського інвестиційного фонду відбудови у формі обмеженого партнерства (далі – Партнерство).
Інвестиційний фонд відбудови дасть змогу забезпечити фінансування критично важливих проектів у сфері розробки корисних копалин та сприятиме впровадженню інновацій, технологічному розвитку та відновленню.
Угодою передбачено, зокрема, здійснення внесків Сторін у Партнерство відповідно до умов Угоди між Корпорацією Сполучених Штатів Америки з фінансування міжнародного розвитку та Агенцією з питань підтримки державно-приватного партнерства про створення Американсько-Українського інвестиційного фонду відбудови у формі обмеженого партнерства та забезпечення перерахування з усіх джерел узгодженого з Україною доходу до спеціального фонду державного бюджету та спрямування цих коштів до Державної організації “Агентство державно-приватного партнерства”, яке перераховуватиме ці кошти до Американсько-Українського інвестиційного фонду відбудови.
Водночас США допоможуть залучати додаткові інвестиції і технології в українську економіку. Фонд підтримується Урядом США через Корпорацію з фінансування міжнародного розвитку (DFC), яка допомагатиме залучати інвестиції та технології від фондів і компаній як у США, так і у державах – членах ЄС та інших країнах, що підтримують боротьбу України проти ворога.
Бюджетна декларація на 2026—2028 роки містить цілі державної політики у відповідній сфері діяльності, формування та/або реалізацію якої забезпечує головний розпорядник коштів державного бюджету, та показники їх досягнення на 2026—2028 роки у межах визначених граничних показників видатків та надання кредитів (додаток № 1).
Основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України
Економіка України у 2024 році продовжила адаптуватись до кризових реалій війни. За даними Держстату, зростання реального валового внутрішнього продукту у 2024 році порівняно з 2023 роком становило 2,9 відсотка. Основними чинниками економічного відновлення у 2024 році було зростання кінцевих споживчих витрат домашніх господарств, експорту товарів і послуг та валового нагромадження основного капіталу. Водночас економічне зростання у 2024 році стримували нижчий, порівняно з 2023 роком, врожай, продовження бойових дій, ракетні атаки на енергосистему, дисбаланси на ринку праці.
Споживчі ціни у 2024 році у середньорічному вимірі зросли на 6,5 відсотка, а у вимірі грудень до грудня — на 12 відсотків. У травні 2025 р. зростання споживчих цін прискорилось до 15,9 відсотка до відповідного місяця попереднього року. Ключовими факторами прискорення інфляції були високі витрати бізнесу на енергоресурси та оплату праці, ефекти від девальвації гривні в умовах значної частки імпорту та низького врожаю плодово-овочевих культур 2024 року через посуху.
У 2024 р. та у першій половині 2025 року країна-агресор продовжувала цілеспрямовано руйнувати об’єкти критичної інфраструктури та промисловості. Продовження війни ускладнює логістику, негативно впливає на зовнішню торгівлю та поглиблює структурні дисбаланси.
У січні—квітні 2025 р. експорт товарів та послуг скоротився на 8,5 відсотка порівняно з аналогічним періодом 2024 року, тоді як імпорт зріс на 9,4 відсотка. Від’ємне сальдо торговельного балансу за методологією платіжного балансу становило 13,95 млрд. доларів США. Основним фактором зменшення експорту стало зниження поставок продовольчих товарів та сировини для їх виробництва, що є наслідком впливу несприятливих погодних умов, та відповідно зменшення врожаю зернових та олійних культур, перебої в маршрутах експорту внаслідок посилених атак на морські порти України. Найбільше знизився експорт зернових культур, олій та жирів, насіння олійних культур.
Ситуація на валютному ринку залишається контрольованою — за підсумками травня 2025 р. середньомісячне значення обмінного курсу становило 41,5 гривні за долар США, а в середньому за 2024 рік — 40,2 гривні за долар США. Станом на кінець травня 2025 р. міжнародні резерви України становили 44,5 млрд. доларів США. Рекордний рівень резервів зумовлений значними обсягами надходжень від міжнародних партнерів.
Очікується, що валовий внутрішній продукт у 2025 році продовжить зростати, але повільнішими темпами — на рівні 2,7 відсотка. Ризиками для економічного зростання залишаються безпековий фактор, зокрема продовження обстрілів об’єктів енергетичної та транспортної інфраструктури, продовження руйнації виробничих потужностей.
З іншого боку, негативні економічні наслідки війни пом’якшуватимуть підтримка міжнародних партнерів, адаптація економічних агентів до нових реалій та скоординовані заходи, які вживаються Урядом для підтримки макроекономічної стабільності та вітчизняного бізнесу.
До кінця 2025 року очікується уповільнення темпів інфляції до 9,5 відсотка. При цьому цінова динаміка протягом 2025 року перебуватиме під впливом різноспрямованих факторів. З одного боку, на уповільнення темпів інфляції впливатимуть мораторій на підвищення деяких тарифів, стриманий попит, насичення ринку товарною пропозицією і відносна стабільність на валютному ринку. З іншого боку, залишатимуться
потенційні ризики у вигляді підвищення витрат виробників та перешкод у логістиці, що призведе до перенесення додаткових витрат на ціни для кінцевого споживача.
Подальший економічний розвиток України значною мірою буде залежати від тривалості та перебігу активної фази військових дій, обсягів фінансової допомоги міжнародних партнерів та динаміки міграційних процесів. Зниження рівня безпекових ризиків та підтримка міжнародних партнерів у подоланні наслідків війни створюватимуть передумови для відновлення інвестиційної активності в Україні. Також це сприятиме поверненню вимушених мігрантів, що стане вагомим фактором економічного відновлення у середньостроковій перспективі.
Основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України та окремі припущення на 2026—2028 роки
|
Показник |
2026 рік |
2027 рік |
2028 рік |
|
Валовий внутрішній продукт: |
|
|
|
|
номінальний, млрд. гривень |
10 443,5 |
11 920,9 |
13 471,7 |
|
реальна зміна, відсотків до попереднього року |
4,5 |
5 |
5,7 |
|
Індекс споживчих цін: |
|
|
|
|
у середньому до попереднього року, відсотків |
109,7 |
107,1 |
105,6 |
|
грудень до грудня попереднього року, відсотків |
108,6 |
105,9 |
105,3 |
|
Індекс цін виробників промислової продукції: |
|
|
|
|
грудень до грудня попереднього року, відсотків |
111,3 |
109,4 |
107,9 |
|
Кількість зайнятих економічною діяльністю у віці 15-70 років, млн. осіб |
13,0 |
13,1 |
13,2 |
|
Рівень безробіття населення у віці 15-70 років за методологією Міжнародної організації праці, відсотків до робочої сили відповідного віку |
12,9 |
13,3 |
12,8 |
|
Сальдо торговельного балансу, визначене за методологією платіжного балансу, млн. доларів США |
-34 712 |
-33 612 |
-32 950 |
|
Експорт товарів та послуг: |
|
|
|
|
Показник |
2026 рік |
2027 рік |
2028 рік |
|
млн. доларів США |
66 246 |
76 312 |
85 934 |
|
зміна, відсотків до попереднього року |
14,3 |
15,2 |
12,6 |
|
Імпорт товарів та послуг: |
|
|
|
|
млн. доларів США |
100 958 |
109 924 |
118 884 |
|
зміна, відсотків до попереднього року |
2,7 |
8,9 |
8,2 |
|
Припущення прогнозу |
|
|
|
|
Обмінний курс гривні до долара США, гривень за долар США: |
|
|
|
|
у середньому за період |
44,7 |
45,2 |
45,6 |
|
на кінець періоду |
44,8 |
45,3 |
45,8 |
Джерело: прогноз Мінекономіки
На сьогодні неможливо точно обчислити обсяги допомоги, кредитів та інвестицій, які необхідні для відновлення країни, оскільки внаслідок постійних терористичних атак на об’єкти інфраструктури та виробництва втрати та руйнування щоденно зростають і становлять вже сотні мільярдів доларів США. Зокрема, згідно з результатами оновленої “Швидкої оцінки завданої шкоди та потреб на відновлення (RDNA4)” загальна вартість відбудови та відновлення в Україні станом на 31 грудня 2024 р. становить 524 млрд. доларів США протягом наступного десятиліття, а прямі збитки досягли майже 176 млрд. доларів США. Така оцінка є неостаточною і у подальшому з отриманням нових даних оцінки вартість відбудови може зрости.
Враховуючи те, що економіка України у довгостроковому періоді прямуватиме шляхом повноцінної інтеграції у спільний ринок ЄС, зусилля Уряду будуть спрямовані на відновлення економіки України відповідно до розробленого разом з міжнародними партнерами плану впровадження реформ, спрямованих на покращення умов ведення бізнесу та зменшення регуляторних бар’єрів, подальше поширення діджиталізації та створення ефективної фінансової та інституційної інфраструктури розвитку бізнесу, розвиток транскордонного співробітництва. У підсумку це спонукатиме українських товаровиробників розробляти та впроваджувати довготривалі стратегії розвитку виробництва з інвестиційно-інноваційним спрямуванням.
Реформи Уряду також будуть спрямовані на підтримку малого і середнього підприємництва. Розвиток цієї сфери базуватиметься на пришвидшеному сприйнятті змін та адаптації до нових умов функціонування та потреб споживачів, чому сприятиме продовження політики Уряду, спрямованої на створення сприятливого середовища для підприємництва, у тому числі шляхом спрощення доступу до фінансів та зменшення витрат
бізнесу.
У 2026—2028 роках очікується зростання реального валового внутрішнього продукту із поступовим прискоренням темпів у міру відбудови країни та її виробничого потенціалу. Зокрема, прогнозується, що у 2026 році реальний валовий внутрішній продукт зросте на 4,5 відсотка, а в подальші роки темпи зростання пришвидшаться до 5 відсотків у 2027 році та 5,7 відсотка у 2028 році, що відображає зростаючу економічну активність, зокрема за рахунок розвитку експортного потенціалу, модернізації промисловості та поступового відновлення внутрішнього попиту.
Номінальний обсяг валового внутрішнього продукту України за цей період демонструватиме чіткий тренд до зростання: від 10 443,5 млрд. гривень у 2026 році до 13 471,7 млрд. гривень у 2028 році.
Динаміка номінального та реального валового внутрішнього продукту
у 2026—2028 роках